torsdag 15. august 2013

Azurée soleil





I 2007 gjorde designer Tom Ford et samarbeid med Estée Lauder, og lanserte en makeup-kolleksjon med tilhørende duft: Azurée Soleil. Jeg syklet til Gimle i lunsjen en forsommerdag det året og kjøpte den, husker jeg. I tillegg hadde jeg både en av leppestiftene og en lipgloss, og mener at fargene var fine - og ikke bare slike typiske nudefarger som er så vanlige i sommerkolleksjoner. Mer bringebærrødt. 

Azurée Soleil er en sommerduft med assosiasjoner til sydlige strender. Både hvite blomster (gardenia og jasmin særlig) og noe fruktig kjennes her, og ikke minst et innslag av gamledagers sololje. Den har en ganske tung og krydrete bunn, som balanserer den og gjør den mer interessant enn hvilken som helst tropisk duft. 

Toppnoter: Bergamot, mandarin
Hjertenoter: Gardenia, jasmin, neroli, myrra
Basenoter: Amber, kokos, sandeltre, karamell, vetiver 

Parfymen fikk en etterfølger året etter, Bronze Goddess, som minner - men ikke er helt identisk. Senere har det kommet flere varianter. Azurée Soleil var en suksess, men limited edition, så den er antagelig litt vanskelig å få tak i nå. Jeg er glad jeg har mye igjen av min flaske!




Ingen kommentarer: